Četvrtak, Maj 22, 2014
Svojstva motornog ulja
Viskoznost ulja
Jedna od najznačajnijih karakteristika motornih ulja je viskoznost. Viskoznost bilo kojetečnosti zapravo znači kakvaje njena "tečljivost", odnosno kakav unutrašnji otpor ima pri kretanju. Ova karakteristika se temperaturom i pritiskom. Kako temperatura raste, viskoznost se smanjuje, a tečnost postaje redja.
Upravo to na koji način se viskoznost motornog ulja menja pri promenama temperature, pokazuje Indeks viskoznosti (Viscosity Index - VI).
Viši indeks viskoznosti pokazuje da je promena u viskoznosti ulja manja sa promenama u temperaturi. Niži indeks viskoznosti pokazuje da se viskoznost ulja brže menja.
Važno je da ulje mora da bude dovoljno retko kako bi teklo bez smetnji i pri najnižim mogućim temperaturama kojima bi motor mogao biti izložen i tako smanjio stepen trenja kod stratovanja motora na vozilu.
Tačka paljenja ulja
Tačka paljenja ili plamište ulja za motore, je još jedno bitno svojstvo. To je zapravo temperatura nakojoj ulje daje odredjenaisparenja koja su zapaljiva. Trebalo bi da tatemperatura bude što je moguće viša imajući u vidu uslove kojima je ulje u motoru izloženo a to je kod benzinskih motora do 160°C, a kod dizel motora i iznad 315 stepeni celzijusovih.
Tačka stinjanja ulja
Tačka stinjanja je takodje važna karakteristika motornih ulja.Ova tačka upućuje na to do kolike je najniže temperature ulje funkcionalno, odnosno, do koje najniže temperature ulje slobodno teče. Ovo svojsvo je od velike važnosti u zimskim uslovima kadase motor stratuje pri jako niskim temperaturama.
Totalni bazni broj
Totalni bazni broj (TBN) je još jedno važno svojstvo motornih ulja. To je zapravo alkalnost a ovaj broj pokazuje mogućnost motornog ulja u neutralizaciji jakih kiselina i drugih proizvoda sagorevanja u motoru. Vrednosti totalnog baznog broja izražavaju se u mg KOH / gram motornog ulja. Slično ovoj vrednosti postoji i totalni kiselinski broj (TAN).
Vrste ulja po sastavu
Mineralna ulja
Sva bazna ulja u mineralnim motornim uljima dolaze najčešće iz nafte. Preparom nafte u rafinerijama se dobija bazno ulje kao osnovni sastojak motornih ulja. Ulja kojasu mineralna uglavnom se upotrebljavaju zastarije modele motora kod vozila.
Sintetička ulja
Sintetička motorna ulja takodje imaju kao osnovni sastojak bazna ulja koja se prave u laboratorijskim uslovima hemijskim procesima. Ovo je potrebno zbog toga što sama mineralna ulja nisu dovoljna kako bi odgovorila svim zahtevima modernih motora.
Primena sintetičkih ulja je potrebna kod motora modernije izrade a naročito kod onih koji imaju turbo-kompresore. U odnosu na mineralna ulja, sintetička ulja imaju duži period zamene, boljasu u zaštiti motora, trpe veće temperaturne oscilacije, imaju kvalitetnije aditive začišćenje motora i utiču namanju potrošnju goriva.
Polusintetička ulja
Polusintetička motorna ulja kao bazno ulje imaju mešavinu mineralnih i sintetičkih ulja. Uglavnom se upotrebljavaju kod motora koji imaju katalizator.
Ulja za motore sa velikim kilometražama
Na tržištu se mogu naći i ulja namenjena motorima sa većim pređenim kilometražama. Proizvodjači ovih ulja preporučuju ih vozilima koja imaju kilometražu veću od 120.000 – 130.000 kilometara. Ova ulja u svom sastavu imaju aditive koji onemogućavaju sagorevanje ulja ako ono dodje u komoru za sagorevanje zbog oslabljenog dihtovanja između klipa i zida cilindra, zatim ovi aditivi poboljšavaju zaptivanje delova koji su istrošeni nataj način što prodiru u zaptivke i šire ih, a takodje i hemijski reagujusa njima. Postoje različita mišljenja o primeni ovakvih vrsta ulja.



